onsdag 14 februari 2007

Kärlek

Visst, Alla hjärtans-dag är ett rätt fånigt påhitt, men jag tänker ändå använda den här dagen som en ursäkt för att få lyxa till det lite såhär mitt i veckan. Och eftersom jag har tenta på fredag gör jag nästan vad som helst för att få en paus i pluggandet.

Så, jag fixade trerätters till mig och Erik. Men jag gick i alla fall inte så långt så att jag bakade något hjärtformat och dekorerade med rosa godis. Istället bläddrade jag igenom det nyaste tillskottet i bokhyllan – ”Slutet gott” – som jag fick i födelesedagspresent, och hittade ett recept på en efterrätt som inte kändes romantisk på något sätt.

Ananastortilla med glass och passionsfrukt

Detta behövs till 4 personer;
½ färsk ananas (eller ananas på burk)
1 stor banan
1 msk smör
1 msk socker
1 tsk kanel
2 st vetetortilla (de stora)
½ uppvispat ägg
1 msk strösocker

Tillbehör;
½ liter vaniljglass
2 passionsfrukter

Sätt ugnen på 225 grader. Skala ananasen och bananen, skär frukten i bitar.

Fräs ananasen i smör i en stekpanna. Rör i socker, kanel och banan. Låt det fräsa i knappt en minut.

Lägg frukten på tortillabröden och rulla ihop. Lägg rullarna på en bakplåtsklädd plåt. Pensla med ägg och strö över lite socker.

Grädda i övre delen av ugnen tills rullarna börjar få lite färg, ca 5 minuter.

Dela varje rulle i fyra bitar. Servera fruktrullarna varma med vaniljglass toppad med innehållet i passionsfrukterna.


När vi ändå är inne på det där med kärlek måste jag passa på att göra reklam för mitt favoritté, som faktiskt råkar heta Kärleksté... Grymt gott!

3 kommentarer:

Johanna sa...

ja kärlekste är supermums!

C sa...

jag blir så sugen på dina efterrätter att jag knappt kan jobba....tack för det!

natz sa...

carl: det är okej, det är fredag och då får man vara lite slapp. till och med ganska mycket om man vill :)