söndag 18 februari 2007

Fetlördag

Jag vet att det inte är fettisdag förrän om tre dagar, men eftersom den kommande veckan är fullbokad med annat trams blev det en fetlördag i år istället.

Det var skönt med en lugn lördag, då fredagens äventyr med klassen slutade alldeles för sent. Dessutom var det gott att kunna äta semlor som bakismat istället för den där obligatoriska pizzan :)

Jag gjorde semlorna ganska små, för det är mycket roligare att äta fler än en... Det här receptet räckte till ca 20 stycken.

Semlor

50 g smör
2 ½ dl mjölk
25 g jäst
1 1/4 dl Kesella
2 krm salt
1 tsk stött kardemumma
3/4 dl socker
8-9 dl vetemjöl
1 uppvispat ägg+ ½ krm salt

Fyllning:
200 g mandelmassa
1 dl mjölk

3 dl grädde
florsocker

Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till fingervärme 37 grader. Smula jästen i en bunke. Häll över mjölken. Rör om tills jästen har löst sig. Tillsätt salt, Kesella, kardemumma, socker och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader. Arbeta degen på mjölat bakbord och baka ut små, runda och släta bullar. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 20 min. Pensla med uppvispat ägg blandat med salt. Grädda i mitten av ugnen i 5-7 min. Låt bullarna svalna på galler under bakduk. Skär ett litet lock på varje bulle. Gröp ur en del av inkråmet. Blanda det med riven mandelmassa och mjölk. Fyll bullarna med blandningen. Vispa grädden och klicka det på bullarna. Lägg på locken och sikta över lite florsocker.

5 kommentarer:

mazuli sa...

ååh vad gott! Jag tar tåget o kommer över med en gång...om det finns några kvar.Haha. Hembakta semlor är ju det bästa!

natz sa...

det finns en liten rackare kvar i kylen, så om du skyndar dig kan jag tänka mig att spara den till dig. du är så välkommen så :)

K sa...

Skriver ut receptet och lägger fram till dottern. Hoppas att hon förstår vinken!

Anonym sa...

Ah, va fint köket ser ut. Känner mig som en tard som inte har varit och hälsat på. Semlor låter sjukt gott just nu, även fast jag inte egentligen tycker om dom... Här i London är det Pancake day istället.. duger det med :)

Sara sa...

Vilka fina semlor! Jag är vädligt imponerad, vill också vara så där duktig på att fixa ihop semlorna :)