söndag 11 februari 2007

Födelsedag

För ett par veckor sen var det dags för mig att fylla år igen, vilket betyder godsaker i mängder! Bland annat gjorde lillsyrran en riktigt smaskig tårta, jag bakade två sorters muffins (den ena sorten hittar du här), lite småkakor och så denna ljuvliga chokladmoussetårta.

Chokladmoussetårta med maräng och pistage

Botten;
2 ägg
100 g smält smör
1 dl vetemjöl
2 dl strösocker
3 msk kakao
1 1/2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
100 g smält mörk choklad
1/2 dl hackade pistagenötter (salta)

Mousse;
3 dl vispgrädde
2 ägg
1 msk honung
200 g hackad mörk choklad
70 g smör
saltrostade pistagenötter och maränger till servering

Gör så här;
Sätt ugnen på 175°C. Rör samman alla ingredienser till botten. Grädda i en smörad springform (ca 25 cm i diameter) i 20 minuter. Låt svalna ca 1 timme i kylen.

Vispa grädden luftig. Vispa ägg och honung pösigt. Smält chokladen och smöret i ett vattenbad. Vänd ner chokladblandningen i äggsmeten. Rör till sist ner grädden.

Låt botten vara kvar i formen och bre över chokladmoussen. Låt tårtan svalna och »sätta sig« i kylen i ett par timmar. Strö slutligen över hackade, saltrostade pistagenötter och krossade maränger.



Jag råkade missa att ta kort på tårtan när den var hel, så den här bilden får duga till nästa gång.

4 kommentarer:

C sa...

din tårta ser oförskämt god ut, jag blir vansinnigt sugen när jag sitter här och tråkar mig på jobbet!

Johanna sa...

men sluuttaaaaa nu blir jag supersötsugen. dammit!


(ser gott ut)

K sa...

Ser mumsigt ut! Du och min dotter kanske ska öppna konditori ihop? Helgens bakverk blev lyckade (tillslut)!

Andrea Gerák sa...

Ohh, I should not read your blog with all these yummy stuff... :-))