onsdag 28 februari 2007

Som om helgens hetsätande inte vore nog...

Det blev ett antal pizzor, glassar och andra efterrätter för mycket under besöket i Rom, och beviset ser man på mina lår och min mage... Men jag är inte den som är den, så jag fick ett litet ryck och tänkte att det skulle vara kul att göra hallongrottor.

Jag är riktigt dålig på att göra småkakor så jag vet inte varför jag trodde att jag skulle lyckas med hallongrottor, men är man uttråkad så är man... Och resultatet blev faktiskt över förväntan.

Hallongrottor

Ingredienser; ca 20 stycken

4½ dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 g smör

1 dl hallonsylt

Blanda samman mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Skär matfettet i mindre bitar och tillsätt det. Arbeta snabbt samman till en deg, gärna i matberedare. Om du låter degen vila en liten stund i kylen blir den lättare att hantera.

Sätt ugnen på 200°C. Forma degen till valnötsstora bollar. Lägg i muffinsformar på plåtar. Gör en fördjupning i varje kaka och klicka i lite sylt.
Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Låt kallna på galler.

5 kommentarer:

C sa...

Ok, hallongrottorna ser goda ut, men min uppmärksamhet riktas mot fatet du har lagt upp grottorna på. Det är ju helt sjukt snyggt. Var har du fått tag i det?

Anonym sa...

mums, hallongrottor känns grymt retro. :)

natz sa...

carl, javisst är det snyggt. det är min kusin som hade den goda smaken att köpa det i present till mig, så jag vet tyvärr inte var man kan få tag i det...

mazuli sa...

Åh det e så mycket nostalgi med hallongrottor.
Precis som med drömmar, finska pinnar och havreflan.

Johanna sa...

gud vad gott!