onsdag 23 januari 2008

Muffins

Idag har jag bakat muffins! Receptet kommer från en av de böcker jag fick i present häromdagen. Jag fick ju faktiskt andra presenter också, bland annat presentkort i diverse affärer. Så jag har äntligen skaffat mig en hushållsvåg, ett förkläde (inga mer oförklarliga fläckar på mina vita t-shirtar..), en sprits och ytterligare en muffinsform. Lycka :)

Muffins med jordnötter och fudge

250 g vetemjöl
4 tsk bakpulver

85 g strösocker
6 msk jordnötssmör (crunchy)
1 stort ägg, uppvispat
4 msk smält smör
1 ¾ dl mjölk
150 g lonka fudge (finns bland lösgodiset)
3 msk grovhackade jordnötter (helst osaltade)

Blanda ihop mjöl, bakpulver, socker och jordnötssmör så att det blir en smulig massa.

Blanda i en annan skål ihop ägg, smör och mjölk. Rör sedan snabbt ner det i de torra ingredienserna. Skär fudgen i mindre bitar och häll ner i smeten.

Klicka ut smeten i muffinsformar, det räcker till ca 15 stycken. Strö de hackade jordnötterna över muffinsen. Grädda i 200 grader, i ca 20 minuter.

5 kommentarer:

annamaria sa...

Såååå gott med fudge i då! Det har jag aldrig provat - får det nog bli nästa muffinsbak. Nu får du ändra om dig - du är ju färdig nu!!!!

natz sa...

Ja, jag vet, det känns bara så konstigt! Men jag ska ändra presentationen snart, jag lovar :)

Emma sa...

Din blogg är livsfarlig! Vad sugen jag blir på allt, ser verkligen underbart gott ut.

Smälter alltså lonka fudgen? Tycker den verkar så himla hård när jag ser den i butiken, men allt har väl en smältpunkt antar jag.

Anonym sa...

ja, det är sällan man lyckas få tag på riktigt färsk fudge tyvärr. men japp, den smälter i muffinsen. lite kladdigt blir det, men väldigt gott :)

Nässelblom och choklad sa...

Grattis till din examen! Vilka härliga tårtor du bjöd på! Muffinsen här ser också smarriga ut.