torsdag 17 januari 2008

Examen!

Äntligen är det dags! Efter tre års slit är jag färdig sjuksköterska! Imorgon är det examen och det blir verkligen en fullspäckad dag. Vi börjar dagen med champagnefrukost och sen går vi vidare till kyrkan där själva ceremonin ska vara. På kvällen ska jag ha öppet hus för nära och kära hemma hos mig. Det krävs inte mycket folk för att fylla min lilla lägenhet så det kommer bli trångt, men trevligt ändå hoppas jag. Maten har jag faktiskt beställt, för det blir på tok för jobbigt att ordna den själv. Men tårtorna har jag såklart gjort själv :) Det blir dels den här smarriga citron- och limepajen och en helt ljuvlig tårta med cashewnötter, choklad och hallon!



Cashew- och chokladtårta

100 g mörk choklad
150 g smör
3 ägg
3 dl socker
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
150 g cashewnötter, salta

Hallonmos:
125 g färska hallon
3/4 dl socker, gärna syltsocker

Chokladtopp:
3 dl vispgrädde
100 g mörk choklad

Smält choklad och smör i bunke över vattenbad. Vispa ägg och socker poröst. Rör ner chokladsmeten. Vänd sist ner vetemjölet blandat med bakpulver och hela nötter. Häll smeten i en smord och bröad form. Grädda i ugnen i ca 30-35 minuter i 175 grader.

Hetta upp hallon och socker i kastrull tills de blir mjuka, men inte såsiga. Bred hallonmoset på tårtan och låt svalna innan chokladtoppen strykes på.

Smält chokladen i 1 dl vispgrädde över vattenbad. Låt svalna. Vispa resten av grädden och blanda i chokladen. Bred chokladtoppen på tårtan och garnera med choklad eller färska hallon.

5 kommentarer:

Daniel Roos sa...

ambitöst värre kolla in mida sida med desserter får du se vad du tycker mvh Daniel

Anonym sa...

Stort grattis till din examen!Fantastiska bakverk också ...

lina sa...

Grattis!!! Både pajen och tårtan ser ju underbart goda ut!!!

Anonym sa...

grattis till din examen! stort!

Anonym sa...

tack till er alla för gratulationerna :)