torsdag 23 augusti 2007

I'm back

Ja då var man tillbaka till den trista vardagen igen. Hade det inte varit för skolan hade jag absolut kunnat tänka mig att stanna mycket längre på härliga Sardinien!

Jag har inte hunnit baka nåt sen jag kom hem (har knappt packat upp...) så idag blir det en repris från gamla hemsidan. Den här tårtan/pajen är en av de mest uppskattade jag gjort, den går hem hos alla!

Citron- och limepaj

Pajskal;
3 dl vetemjöl
2 msk socker
125 g smör
1 äggula

Fyllning;
3 ägg
2 dl socker
2 dl vispgrädde
2 msk vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
skal+saft från 1 citron och 1 lime

Hacka ihop mjöl, socker och smör. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en smidig deg. Tryck ut i en form, 24 cm i diameter, och låt vila i kylen i 30 minuter.

Vispa ägg och socker pösigt. Rör i resten av ingredienserna. Häll sedan fyllningen i pajskalet och grädda i ca 30 minuter i nedre delen av ugnen, på 200 grader. Låt pajen kallna och garnera med limeskivor. Servera eventuellt med en klick grädde, eller ännu godare, med hallonsås.

Inga kommentarer: