måndag 6 augusti 2007

Semester

Äntligen semester! Visserligen är vädret kanonfint just idag, men jag packar ändå väskan och åker söderut. Jag kommer att befinna mig på Sardinien i två veckor framöver, så då blir det inget bloggande. Men innan jag lämnar er bjuder jag på denna ljuvliga godispaj!

Kolapaj med vaniljgrädde

Pajdeg;
3 ½ dl vetemjöl
100 g mjukt smör
1 msk olja, med neutral smak
1 äggula
3 msk vatten

Kolasmet;
1 ½ dl brun farin
1 ½ dl vit baksirap
1 ½ dl vispgrädde
2 tsk kakaopulver
1 tsk vaniljsocker
150 g smör
2 dl grovhackade hasselnötter, mandlar och pinjenötter (man kan ta en sort också, men det blir väldigt gott att blanda)

Tillbehör;
Vispad grädde smaksatt med vaniljstång (ca ½ stång till 2 dl grädde)

Gör så här;
Sätt ugnen på 250 grader. Blanda alla ingredienser till pajdegen och tryck ut den i en pajform med löstagbar kant. Nagga pajdegen lätt och grädda den i mitten av ugnen, 10 minuter. Låt den sedan svalna.

Blanda farinsocker, sirap, grädde, kakao och vaniljsocker i en kastrull, eller gärna en traktörpanna. Koka upp och koka smeten på medelstark värme i 10 minuter. Rör om då och då. Se till att smeten verkligen kokat hela tiden och att du håller tiden noga. Grovhacka nötterna under tiden.

Tag sedan pannan från plattan och rör i smöret klickvis under omrörning. Blanda slutligen i de grovhackade nötterna och slå sedan upp smeten i pajskalet. Ställ pajen i kylen så kolan stelnar och får rätt konsistens, gärna 2-3 timmar. Servera sedan pajen med en klick vaniljgrädde.

4 kommentarer:

Sara sa...

Jag blir lika stum som alltid när jag kommer in här. Det ser himmelskt gott ut !!

natz sa...

sara; tack tack, smicker är alltid välkommet :)

Nässelblom och choklad sa...

Vad mycket smarrigt du har bakat sen sist. jag har varit på landet mest hela tiden utan fungerande internetuppkoppling, så nu uppdaterar jag mig. Ha det jätteskönt på Sardinien! Dit vill jag också åka.

natz sa...

nässelblom & choklad; ja för min del har det blivit väldigt mycket sötsaker denna sommaren, men det får man unna sig ibland :) sardinien var hur fins som helst, kan verkligen rekommendera att åka dit!