söndag 29 juli 2007

Bakabstinens

Som jag tidigare nämnt så jobbar jag mest hela tiden. Denna veckan har jag bara varit ledig en dag, så jag är rätt sliten. Men nu är det bara fyra arbetsdagar kvar tills jag också får semester. Ska bli så skönt!

Idag när jag kom hem från jobbet kändes det att jag inte bakat på ett tag, och skafferiet var inte direkt en inspirationsskälla. Men frysen är full av rabarber och på köksbänken låg bananer som såg ut att vilja bli uppätna snarast. Av dessa ingredienser och lite annat smått och gott blev det en supergod efterrätt! Pojkvännen gav mig säkert tio komplimanger om hur gott det var under tiden vi åt, och det är ju ett minst sagt bra betyg :)

Banan- och rabarbermums i glas; 2-3 personer

2 riktigt mogna bananer, skurna i cmtjocka bitar
2 rabarberstjälkar, grovt hackade

1 msk socker
1 tsk kardemumma
1 knappt tumstor bit färsk ingefära

25 g smör
1 ½ dl havregryn
1 msk vetemjöl
1 msk socker
1 msk brun farin

Vaniljvisp

Gör så här;
Stek bananer och rabarber i lite smör i en stekpanna. Tillsätt socker, kardemumma och ingefära och låt det hela bli lite mosigt. Fördela moset i glas.

Fräs havregryn, mjöl, socker och farin i smöret tills havregrynen blir gyllenbruna och knapriga. Häll de sedan över moset i glasen.

Vispa vaniljvispen tills den blir fluffig och lägg en stor klick i varje glas. Servera!

4 kommentarer:

Sara sa...

Hjälp vad gott det låter, måste jag prova i sommar !

natz sa...

sara; ja det tycker jag att du ska unna dig :)

lumumma sa...

Hurra vad glad jag blev för att du skrev en kommentar hos mig! Jag har googlat efter din sida och letat både här och där, men inte hittat den igen. Äntligen är ordningen återställd! :)

natz sa...

lumumma; vad roligt att höra! du är välkommen att kika in här så ofta du vill :)