tisdag 17 juli 2007

Nötkaka

Det blir inte så mycket bak den här sommaren som jag hade tänkt mig. Jag spenderar större delen av tiden på jobbet så därför är det så mycket annat som ska hinnas med när jag väl är ledig. I helgen bakade jag dock på jobbet, det var väldigt uppskattat av både personal och patienter :)

Jag har även hunnit med att besöka Malmö under ett par dagar, och både jag och sällskapet var mer än nöjda. Framför allt blev det en ekologisk resa, om man nu kan kalla det så. Vi åt i alla fall väldigt mycket ekologisk och kravmärkt mat, både ute och på hotellet. Jag försöker köpa så mycket ekologiska varor som möjligt, för det är faktiskt inte många kronor som skiljer.

Det är inte ofta jag gör mjuka kakor, blir mest tårtor och pajer, men den här kakan kan jag definitivt tänka mig att göra om. Man bör dock låta den svalna i mer än fem minuter innan man tar ut den ur formen för annars går den gärna sönder. Tro mig, jag vet...

Saftig nötkaka

2 ägg
1½ dl strösocker
100 g hasselnötter med skal
¾ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
¾ dl mjölk 3 %

Glasyr:
1 citron, saft + skal
ca 1 dl florsocker

Kanderade nötter;
75 gram blandade nötter, t ex hasselnötter, pinjenötter och mandel
1 msk socker

Vispa ägg och socker poröst. Mixa nötterna till pulver i hushållsmixer, eller mal i kvarn. Blanda nötter, mjöl, bakpulver och vänd ner i äggsmeten. Rör i mjölken.

Fyll smeten i smord och bröad sockerkaksform. Baka i mitten av ugnen på 175 grader i cirka 40 minuter, prova med sticka för att se om kakan är färdig. Låt kakan svalna.

Blanda saften och skalet från citronen med florsocker. Rosta nötterna i en stekpanna och tillsätt sockret. Rör runt till sockret har smält och nötterna fått färg.

Toppa kakan med glasyr och garnera med kanderade nötter.


2 kommentarer:

yrsa sa...

Jag bakade denna nötkaka idag och...det är något av det godaste jag någonsin smakat!
TACK för receptet!

Jag lät bli att garnera den, tycker att den står sig alldeles utmärkt på egna ben.

/yrsa

Anonym sa...

Vad roligt att du tyckte om den! :)