torsdag 5 juli 2007

Mer rabarber

Den här kakan har jag bloggat om tidigare, på den gamla hemsidan som tyvärr inte är tillgänglig längre. Så här kommer receptet i repris. Toppingen är helt suverän...


Rabarberkaka med kaneltopping

Ingredienser
3 ägg
2 dl strösocker + 0,5 dl till rabarbern
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 msk maizena
1 dl olja
0,5 liter rabarber, rensad, tunt skivad

Topping:
200 g philadelphiaost
75 g smör, rumsvarmt
1,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk kanel

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda alla torra ingredienser förutom maizenamjölet, och rör försiktigt ner dem i ägg- och sockerröran. Blanda rabarbern med 0,5 dl socker och maizenamjölet. Rör ner dem tillsammans med oljan i smeten. Häll smeten i len smord och bröad form och grädda i mitten av ugnen i ca 40 minuter. Låt kakan svalna.

Blanda philadelphiaost, smör, florsocker, vaniljsocker och kanel med elvisp till en jämn smet. Bred ut smeten över den kalla kakan.

5 kommentarer:

Linda sa...

oh, den vill jag prova!

natz sa...

linda; det tycker jag verkligen att du ska göra, den är riktigt mumsig :)

Tina sa...

såg att du kommenterat min randiga tårta och hittade hit. blir alltid lika glad när jag hittar nya inspiratinssidor. :) hit kommer jag definitivt komma tillbaks när jag behöver bakinspiration. just denna rabarberkaka tror jag kommer falla väl ut hos min sambo, han är svag för "morotskakatopping" ;)

natz sa...

tina; kul att jag kan inspirera andra, du är mer än välkommen tillbaka :)

Anonym sa...

Låter gott, vilken temp på ugnen och vilken sorts olja?