onsdag 27 juni 2007

Härlig start på veckan

Den här veckan har verkligen startat bra. På måndagen var det äntligen dags för Justin Timberlake att uppträda i Scandinavium, och tillsammans med M och S stog jag längst fram och njöt av en helt fantastisk show! Dessutom stog Justins flickvän (Jessica Biel) en knapp halvmeter ifrån oss, så våra kameror riktades mot henne också såklart...

Igår fyllde min kära mor år, och då blev det självklart kalas. Jag stog i köket större delen av dagen och förberedde buffé. Jag gjorde bland annat pastasallad med pesto och annat gott i, getostpaj, en kall lax- och räkpaj, grillad halloumi med honungsdressing, en liten ostbricka, och hemmagjorda baguetter. Till efterrätt blev det tårta med jordgubbar, och receptet ser ni nedan.

Resten av veckan ser inte lika trevlig ut, det blir bara jobb, jobb och jobb. Så idag ska jag slappa extra mycket!

Citron- och jordgubbstårta

300 g mandelmassa
1 ägg
2 äggvitor

Citronkräm;
2 citroner
3 äggulor
2 dl socker
100 g smör eller margarin

1 liter jordgubbar

Sätt ugnen på 175°C. Riv mandelmassa och rör ner ägg och äggvita. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter. Låt svalna.

Skölj citronerna noga i ljummet vatten. Riv av skalet och pressa ur saften. Blanda citronsaften med äggulor, socker och smör. Sjud till en tjock kräm under omrörning. Låt krämen kallna och rör i citronskalet.

Lägg bottnen på ett tårtfat. Bre på citronkräm. Skiva eller halvera jordgubbarna och fördela dem över tårtan. Servera med vispad grädde.

(Om man inte vill göra egen citronkräm går det lika bra med färdigköpt lemon curd)


6 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Det lät ju trevligt med Justin Timberlake-konsert och dessutom bra plats. Smarrig mat du gjort. Tårtan ser också härligt somrig ut!

natz sa...

nässelblom & choklad; tack tack! det blev himla lyckat faktiskt. ska testa att göra mynta/chokladbladen så fort jag får tid över :)

K sa...

Länge sen jag skrev något här. Har lagt till dig i min Google Reader så jag inte missar något gott recept att skriva ut till dottern. Hon har fått besked från gymnasiet idag att hon kom in där hon ville. Så om tre år har vi en bagare och konditor i familjen. Släkten kommer väl att "rulla fram" efter allt vi fått provsmaka under dessa år!
Önskar dig en härlig sommar!

Anonym sa...

magalös; Vad roligt att hon kom in på skolan, grattis! Snart dags för henne att skaffa en egen blogg med massa goda recept då ;)Glad sommar till dig med! Här i Gbg får vi inte njuta av någon sol, men jag jobbar ändå så det gör inte så mycket. Får bara hoppas att regnet ger sig av när jag går på semester...

Anonym sa...

Så härligt sommrig den tårtan ser ut!=)

Anonym sa...

maja; ja jordgubbar hör verkligen sommaren till :) även om denna sommaren inte varit nåt att hurra för hittills...