lördag 9 juni 2007

Fredagkvällsbak

Precis som många andra så njuter jag av värmen som äntligen vågat sig hit. Och som ni märker blir det mindre bloggande än vanligt, men jag ska försöka uppdatera under sommaren också.

Igår jobbade jag kväll och när jag kom hem var jag helt slut. Men istället för att lägga mig och ta det lugnt ställde jag mig i köket och bakade brownies. Sån är jag... Det är inget somrigt recept, men framöver blir det nog mycket bak med jordgubbar, rabarber, hallon och annat gott som hör sommaren till. Nu ska jag tillbaka till balkongen, där väntar solen på mig :)

Brownies med vit och mörk choklad + valnötter; 8 bitar
50 g smör
100g vit choklad
2 ägg
1,5 dl socker
1,5 dl mjöl
50 g hackad mörk choklad
50 g grovhackade valnötter

Värm ugnen till 175 grader. Smörj och kokosa (mycket godare än ströbröd) en liten ugnsfast form.

Smält smör och vit choklad i en kastrull. Ta av kastrullen från värmen och rör i ägg, socker, mjöl, hackad choklad och nötter.

Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen, ca 15 minuter.



5 kommentarer:

Linda sa...

Har du någon gudomligt god efterrätt som är enkel att göra till många, innehåller choklad och (det svåraste) är laktosfri?

natz sa...

oj, det var en klurig uppgift! jag är inte alls bra på "allergimat", men rent spontant skulle jag nog göra en härlig chokladtårta. Antingen Leilas choklad-och pinjenötskaka (http://www.tv4.se/leila/551545.html) eller denna mumsiga espressokaka (http://vildibaljan.blogspot.com/2007/03/tjejmiddag.html). De innehåller dock margarin, men om jag inte minns fel finns det mjölkfritt sådant? Till detta skulle jag servera en fruktsallad på jordgubbar, mango och pasionsfrukt, och eventuellt en god sorbet (de brukar väl vara laktosfria?). Jag vet inte om det blir gudomligt gott, men mycket kan förberedas och det tycker i alla fall jag är skönt när man ska ha gäster. Kan det vara nåt tro? :)

Linda sa...

Jag har varit inne på din espressokaka, den verkar supergod. Får göra en barn- och nötallergivänlig bara, men det är inga problem. Ska kolla in leilas! Tack!

Sara sa...

Jag är väldigt sugen på att prova din frusna mjölkchoklad tårta med varma hallon, får göra den och försöka blunda för hur många kalorier den innehåller !! *skratt*

Anonym sa...

sara; klart du ska unna dig en mumsig tårta :)