tisdag 8 maj 2007

Smulpaj with a twist

Smulpaj är något som sällan kan gå fel. Det är enkelt att göra och uppskattat av de flesta. Häromdagen när jag behövde stilla mitt sötsug kom jag på att man faktiskt kan göra smulpajen lite extra spännande genom att lägga till kokosflingor och citronskal. Det blev riktigt bra, kan verkligen rekommendera att testa detta!

Smulpaj with a twist: 4-6 pers.

125 g rumstempererat smör
½ dl socker
1 dl vetemjöl
1 ½ dl havregryn
½-3/4 dl kokos
rivet skal från 1 citron

500 g bär

Häll ut bären i en pajform, ca 22 cm i diameter. Nyp ihop ingredienserna till degen och fördela jämnt över bären, i små "klickar". Grädda i ugn på 225 grader i ca 20 minuter, till pajen är gyllenbrun. Servera med vaniljsås. Mycket vaniljsås :)


6 kommentarer:

Linda sa...

haha, vilken härlig blogg! Bara godsaker!

C sa...

Dina bakverk gör mig som vanligt tokig. Till helgen blir det smulpajsbak hemma hos mig. Allt efter ditt recept (brukar inte använda recept, men eftersom du har ansträngt dig tänkte jag använda den fina hjälpen). Det ser fantastiskt ut!

lumumma sa...

mums mums mums

Sara sa...

Vad duktig du är som bakar och fixar! Jag blir grymt imponerad :D

Anonym sa...

linda; japp, godsaker är nödvändiga :)

carl; oj tack! hoppas verkligen att du tycker om den då, så jag inte gör dig besviken.

lumumma; jorå, paj är mumsigt :)

Anonym sa...

och tack till sara också såklart :)