söndag 13 maj 2007

Myskväll

Efter nästan sju veckors slit med c-uppsatsen är jag äntligen klar, känns helt underbart! Men det är klart, nu går jag och är orolig för hur det ska gå på examinationsseminariet... För att fira att jag varit så duktig (?) fixade Erik trerätters till mig igår, väldigt skönt att slippa stå vid spisen för en gångs skull. Och eftersom maten blev väldigt god kommer jag nog tvinga honom att hjälpa till med matlagningen fler gånger hehe... Till förrätt blev det getosttoast med honungsdressing, och huvudrätten bestog av en vegetarisk osso buco med saffransris och gremolata. Till efterrätt fick vi en suverän chokladfondant med mangosorbet och passionsfrukt. Sedan parkerade jag mig i soffan med vad som kändes som världens största mage. Men eftersom jag passar en mycket lekfull boxer denna helgen fick jag inte vila länge. Så jag fick en härlig promenad i regnet på köpet...

Chokladfondant; till 2 personer

50 g smör
1/4 dl socker
1 ägg
1 äggulor
50 g smält mörk choklad
1/4 dl vetemjöl

Vispa smör och socker tills det är vitt och fluffigt. Tillsätt det hela ägget sedan äggulan. Häll i den smälta chokladen och slutligen mjöl under långsam vispning. Smeten ska ha samma konsistens som vispad grädde. Häll smeten i portionsformar. Grädda fondanterna i mitten av ugnen på 225° i ca 5 minuter. De ska ha stelnat i kanten och vara rinniga inuti. Servera med mangosorbet och färsk passionsfrukt.

6 kommentarer:

lumumma sa...

Först får jag syn på pistageglass (favorit) i Kinnas blog, och sen mangosorbet med passionsfrukt här (favoriter!). Hur bra kan det bli? :)

Sara sa...

Du råkar inte ha recept på förrätten och varmrätten också ? Lät så gott att jag blev jättenyfiken !!

natz sa...

lumumma; härligt! det är mina favoriter också :)

sara; kul att du tyckte det lät gott, det var det :)
huvudrätten hittar du här: http://www3.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=14550

förrätten gjordes utan recept. getosten skar vi i centimetertjocka skivor och lade på en god brödbit. in i ugnen ca 5 min på hög värme. lägg toasten på en bädd av blandad sallad och ringla över dressing (olivolja, balsamvinäger, honung, salt, peppar) och rostade pinjenötter. smaklig måltid!

Sara sa...

Det låter hur gott som helst. Vi har anordnat en tävling på vår blogg, du är varmt välkommen att vara med !

Sara sa...

Grattis till att du är klar med uppsatsen! Det går säkert bra på examinationsseminariet :D

natz sa...

sara; tack, tack! jag hoppas att jag får hyfsat snälla opponenter, då borde det gå bra :)