onsdag 16 maj 2007

Nervositetsbak

Igår jobbade jag min första dag på Sahlgrenska. För att dämpa nervositeten ställde jag mig och bakade innan jag skulle iväg. Blev inspirerad av lilla Myzan och följde hennes recept på klassiska bondkakor. Gjorde ett par små ändringar bara, och gott blev det. De är ju inte snyggast i stan, men jag är glad att jag lyckades överhuvudtaget. Är vanligtvis usel på att baka småkakor...

Bondkakor
2 hg margarin
1 ½ dl socker
4 1/2 dl mjöl
2 1/2 msk sirap med karamellsmak
1 1/2 dl hackad mandel

Låt smöret bli rumstempererat. Blanda socker och smör tills det blir krämigt. Sätt till de övriga ingredienserna, blanda ordentligt. Häll i mandeln sist rör in den i degen. Forma två rullar av degen och låt dem ligga en liten stund i kylen. Skär skivor ca en halv centimeter tjocka, lägg på bakplåtspapper och grädda på 200 grader, ca 10 min. Låt kakorna kallna och förvara i en lufttät burk.

3 kommentarer:

Karin sa...

Det är konstigt hur bakande kan lugna en. När vi hade haft inbrott i lägenheten kom sambons bror över några timmar efteråt och då stod jag och "tvångsbakade" muffins. Han trodde att det slagit runt fullständigt men jag gjorde det ju för att lugna mina nerver!

natz sa...

karin; haha, ja jag förstår dig i alla fall :)

lumumma sa...

Nämen sluta vad gott ... :P