lördag 26 maj 2007

Lite att ta igen...

Jag har inte varit så flitig med att blogga den senaste veckan, har haft tokmycket att göra. Men jag har faktiskt hunnit att baka ändå. Hade kusinbesök från utlandet i veckan och fick beställning på en god tårta. Och då fixar jag såklart det ;) Receptet kommer från boken Slutet gott, men jag gjorde en hel del ändringar. Originalreceptet är med vinbärsmousse men jag hittade inga sådana så det blev hallon istället. Dessutom gjorde jag Leilas choklad- och pinjekaka, fast i muffinsform (och med lite mindre socker...).

Hallonmousse på kolabotten

Botten:
100 g smör
1 dl strösocker
1 msk sirap, gärna med karamellsmak

1 msk vaniljsocker
2 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Hallonmousse:
1 dl koncentrerad hallonsaft
1 dl frysta hallon
2 tsk agar-agarpulver
2 dl vispgrädde
2 dl matlagningsyoghurt

Garnering:
1 pkt frysta björnbär
2 msk socker
1 tsk agar-agarpulver
Ev lite hallonsaft

Sätt ugnen på 200 grader. Rör smör och socker poröst, tillsätt sirap. Blanda vaniljsocker, mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten, och blanda till en deg. Lägg ett bakplåtspapper i botten på en rund form, ca 24 cm i diameter. Tryck ut degen i formen och grädda i mitten av ugnen, 12-15 minuter.

Koka upp saften och hallonen med agar-agarpulvret, låt sedan svalna. Vispa grädden ganska hårt. Blanda med yoghurt och saftblandningen. Bre moussen över kakan och ställ i kylskåp för att stelna minst två-tre timmar, gärna längre.

Koka upp björnbären med sockret tills det blir ganska mosigt. Låt agar-agarpulvret koka med i nån minut. Låt svalna något och bre den över kakan. Ställ in i kylen ytterligare en timme så att den hinner stelna ordentligt. Garnera tårtan med färska hallon.

Inga kommentarer: