torsdag 26 april 2007

Less

Jag är less på min uppsats. Jag är less på min handledare som inte hjälper mig tillräckligt. Och jag är definitivt less på att sitta inne och skriva när det är nästan 20 grader ute! Så, för att muntra upp mig själv lite bakade jag de här mumsiga kokoskakorna. Förhoppningsvis gör de att jag står ut några timmar till...

Kokoskakor

Ingredienser; ca 12 stycken
2 ägg
1 dl socker
200 g kokosflingor
50 g smält margarin
1 liten morot, riven (ca 50 g)
rivet skal av ½ apelsin

Blanda ägg och socker, (vispa inte, då flyter kakorna ut). Tillsätt kokos och margarin. Blanda i morot och apelsinskal. Låt smeten stå ca 10 minuter att svälla, då behåller kakorna formen. Lägg smeten i toppiga klickar (med händerna eller med hjälp av två skedar) på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda i mitten av ugnen 10-12 minuter på 200 grader. Lossa kakorna innan de kallnat.

5 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Kokoskakor är så goda. Vilken bra idé med riven morot i, det gillar jag. Blev det bra?

Anonym sa...

nässelblom & choklad; japp, moroten gör att de blir mycket saftigare än vanligt, tycker jag. jättegott :)

lumumma sa...

Å, en klassiker!
Hoppas att du blev mindre less efter ett par såna. ;)

natz sa...

lumumma; ja de hjälpte en stund i alla fall. nu är jag inne på min sista skrivvecka så det kommer behövas mycket sötsaker då känner jag...

Viktoria sa...

Vilken rolig idé med moroten i! Morot verkar funka i det mesta, kakor, köttfärsrätter osv. Det blir saftigare och så kan man låtsas att det blir nyttigare.