söndag 22 april 2007

Frukost

Jag är en riktig frukostmänniska. Har aldrig förstått mig på såna som inte kan äta frukost, det är ju det bästa på hela dagen! På söndagmornar är det extra mysigt, då kan jag sitta hur länge som helst... I morse märkte jag att det var tomt i brödkorgen, så jag bakade scones enligt min favvokock Leila’s recept. Jag åt dem med cream cheese på, supergott!

Jag har dessutom bakat en lite nyttigare tårta denna vecka, med lågt GI. Den innehöll bland annat massa nötter, och torkad frukt. Föll mig dock inte alls i smaken. Jag har aldrig tyckt om torkad frukt, vet inte vad jag tänkte på när jag fick för mig att göra den. Det var mitt första och sista försök att baka nyttigt!

Choklad och hallonscones

Ingredienser; till 8 personer

8 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 dl råsocker
125 g kallt smör
1 ägg
2 dl mjölk
100 g hackad mörk choklad 70%
150 g frysta hallon
Vispat ägg och råsocker till pensling

Blanda vetemjöl, salt, bakpulver, socker i en bunke.Tärna smöret och nyp ihop med de torra ingredienserna.
Vispa samman ägg och mjölk och hacka chokladen i små bitar. Blanda vätskan och chokladen i de torra ingredienserna till en deg.
Blanda försiktigt i de frysta hallonen utan att de går sönder.
Platta ut degen till cirka 3 cm tjock på mjölat bakbord och stansa ut runda scones eller skär i trekantiga bitar (jag rullade dem till små bullar, det gick bra det med).
Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och pensla med uppvispat ägg och strö över lite råsocker. Baka i ugn 250 grader, cirka 10 minuter.


Tänk på att hallonen måste vara frysta när de blandas ner i degen, annars blir det bara sylt av dem!

3 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Håller med dig. Frukost är verkligen toppen. Det är omöjligt att gå hemifrån utan att ha ätit frukost, hellre går jag upp lite tidigare för att hinna äta.

lumumma sa...

Men hjälp vilka goda och fina hallon/choklad-scones! :)

natz sa...

nässelblom & choklad; skönt att höra, man ska inte slarva med frukosten.

lumumma; tack! de blev faktiskt väldigt goda. kanske inget man smäller i sig varje dag, men på helgerna kan man ju unna sig nåt extra :)