söndag 15 april 2007

Picknick

Vilket underbart väder vi har! Inte kan jag sitta inne och skriva uppsats då...

Har varit en trevlig vecka trots mycket plugg. Har bland annat varit på konsert, såg Salem al Fakir på Trädgårn, grymt duktig kille! Och idag blev det picknick med världens underbaraste pojke...

När jag var liten gjorde min moster alltid pizzabullar när vi skulle på picknick, och jag tycker fortfarande att det är den bästa picknickmaten. Inte jättesvårt att göra, lite lagom kladdigt och fyllningen kan varieras efter vad man gillar bäst. Sen är det ju väldigt gott också :) Man kan självklart köpa färdig pizzadegmix om man vill göra det ännu enklare för sig, men eftersom jag fuskade med tomatsåsen kände jag mig tvungen att i alla fall göra degen själv... Bullarna är goda både varma och kalla.

Pizzabullar

Deg:
25 g jäst
2 ½ dl kallt vatten
2 msk olivolja
½ tsk salt
ca 7 dl vetemjöl + lite till utbakning

Smula jästen i en bunke. Tillsätt vatten, olja och salt och rör om tills jästen är helt upplöst. Tillsätt vetemjölet lite i taget och arbeta ihop en smidig deg. Låt jäsa under bakduk ca 1 timme.

Kavla ut degen så den är ca ½ cm tjock. Bred ut tomatsås (jag tog färdig pastasås med chilismak), och valfri fyllning på degen. Jag gjorde en variant med bladspenat, rödlök, röd paprika och ädelost. Rulla sedan ihop och skär rullen i lagom tjocka bitar, ca 2 cm. Lägg bitarna på en bakplåtsklädd plåt, pensla med ägg och strö på riven ost. Grädda i mitten av ugnen, ca 15 minuter på 225 grader. Servera gärna cole slaw eller någon annan sallad till.

Ingen picknick utan sötsaker såklart :) Idag blev det de här supergoda browniesen. Jag “råkade” smaka på dem redan igår kväll…

Kanelbrownies

Ingredienser ; ca 24 st

200 g smör
200 g mörk choklad 4 ägg
3 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 tsk kanel
75 g valnötskärnor

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en kastrull. Bryt chokladen i bitar och låt den smälta i smöret. Vispa ägg och socker. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kanel. Rör först ner mjölblandningen i äggsmeten, och sedan chokladsmöret. Klä en långpanna 20x30 cm med bakplåtspapper. Häll smeten i långpannan. Lägg ut nötterna i ett jämnt mönster över smeten. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min. Kakan ska fortfarande vara lite kladdig i mitten. Låt kakan svalna och skär den sedan i rutor.

9 kommentarer:

Ivana sa...

Gud vad härligt med picknick! Om vädret tillåter ska jag definitivt ut på en sådan jag med i helgen :)

natz sa...

ivana; ja det är verkligen härligt. jag ville egentligen grilla nu till helgen, men tydligen ska vädret bli sämre. hoppas att det bara är tillfälligt!

Karin sa...

Åh, perfekt, snart är det ju dags för nationaldag här i Israel. Å picknick brukar ju vara givet då. Så pizzabullarna har en god chans att komma med!

natz sa...

karin; va trevligt! kul att jag kan bidra med lite tips ;)

Linda sa...

Så pizzabullar finns PÅ RIKTIGT? Jag trodde det var något som findus hade hittat på... var tar alla dina plantor vägen på sommaren? Vet inte riktigt vart jag ska göra av ens sju chiliplantor.

natz sa...

linda; jajemän, pizzabullar finns på riktigt :) jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska göra av mina plantor till sommaren, funderar på att smyga ner några på gården om inte grannarna har nåt emot det...

Maria sa...

asså, matblogg. jag blir lycklig. puss på dig!

Maria sa...

eller ja. bakblogg. gör mig ännu lyckligare faktiskt.

natz sa...

maria; oj, tack för vänliga ord! puss på dig med ;)