tisdag 6 mars 2007

Mer födelsedag

Idag fyller min syster år. Det är 16:e gången hon gör det nu. Hon har beställt middag från vår kusin som är kock, och kakan ville hon att jag skulle göra. Liten tjej, stora krav :)

De här browniesen gjorde jag för första gången i höstas, och de blev jättegoda. Då hade jag inga valnötter så jag tog hasselnötter istället. Funkade utmärkt. Det är rätt många ingredienser men de är inte så krångliga att göra som de kanske verkar.

Chokladbrownies med glasyr

Ingredienser; ca 14 bitar

250 g mörk choklad
250 g rumstempererat smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 st hela ägg
2 st äggulor
1 tsk bakpulver
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
1 dl kokosflingor
2 påse(ar) valnötter, ca 140 gr (eller andra hela nötter)

Glasyr:
100 g philadelphiaost
100 g rumstempererat smör
1 dl florsocker
skal från 1 citron

Sätt ugnen på 160 grader.
Smält chokladen i mikrovågsugnen eller i vattenbad. Vispa smör och socker poröst, tillsätt vaniljsocker samt de hela äggen och äggulorna. Vispa tills smeten är slät.

Blanda ner den smälta chokladen lite i taget. Rör i bakpulver, kakao och mjöl, vispa ihop. Vänd till sist ner kokosflingor och hela valnötter.

Lägg ett bakplåtspapper i en ugnsfast form och häll ner smeten. Grädda i ca 35 minuter.

Testa med en sticka, kakan ska vara lite kladdig. Ta ut ur ugnen och låt svalna i formen. Skär sedan i portionsbitar.

Glasyr:
Blanda philadelphiaost, smör, florsocker och rivet citronskal, bred glasyren på browniebitarna. Klart att servera.

4 kommentarer:

C sa...

Alla dina goda bakverk, jag blir så sugen på gottis..fy....jag har utmanat dig förresten!

Anonym sa...

det ser mumsigt ut!

Prinsessmamman sa...

Fantastiskt mycket gott och onyttigt det finns här!! =)

natz sa...

tack för alla snälla ord :)