tisdag 27 november 2007

Avslappning

Har ett galet schema för tillfället. Sover hemma ungefär varannan dag och resten av dagarna på praktikplatsen. Inte jättekul, men det gäller bara tre veckor så jag borde stå ut. När jag väl är hemma orkar jag inte göra annat än att ligga i soffan och dega, och baka såklart. Det är avslappning för mig!

Banankaka med nötter

150 g smör, rumsvarmt
2 dl strösocker
2 ägg
ca 100 g nötter (jag tog det jag hade i skafferiet, valnötter och macadamianötter)
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 mogna bananer, mosade

Smörj en bakform och bröa den med havregryn. Vispa ihop smör och socker. Tillsätt ett ägg i taget och fortsätt att vispa smeten fluffig.

Grovhacka nötterna och blanda dem med vetemjöl, bakpulver och bananmos. Blanda ner allt i äggsmeten och rör om.

Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen, ca 35 minuter på 175 grader. Låt kakan svalna i formen i några minuter innan den stjälps upp.

Inga kommentarer: