onsdag 3 september 2008

Blåbär igen

Jag bakar inte bullar så ofta, för jag har helt enkelt inte tålamod att vänta på att de ska jäsa. Men så blev jag grymt sugen på att testa kombinationen blåbär och mandelmassa istället för de klassiska kanelbullarna. Och det blev så gott!



Blåbärsbullar med mandelmassa

7-8 dl vetemjöl
50-75 g smör
2,5 dl mjölk
0,5 dl socker
0,5 tsk salt
1 tsk kardemumma

200 g mandelmassa
200 g blåbär

ägg till pensling
flagad mandel

Smula jästen i en bunke och ut den med lite av mjölken. Smält smöret och häll i mjölken. Värm vätskan till ca 37 grader och häll över jästen. Tillsätt socker, salt, kardemumma och mjöl. Arbeta ihop till en blank och smidig deg. Tillsätt ev mer mjöl om degen är för kladdig. Låt jäsa i 40 minuter.

Kavla ut degen på mjölat bakbord. Riv mandelmassan och fördela den och blåbären över degen. Rulla ihop och dela i 20-25 bitar. Lägg i bullarna i formar, pensla med ägg och strö över flagad mandel. Låt jäsa ca 30 minuter. Grädda sedan bullarna i ca 10 minuter på 225-250 grader.

3 kommentarer:

Sara sa...

Åh så gott, ser saftiga och goda ut!! :)

Anonym sa...

Hej,

Tack för berömmet och kommentaren om min blogg. Du hade inga dåliga grejer heller på din :D , man blir ju jättesugen på allt!

Nadja

Anonym sa...

Mandelmassa och blåbär låter som kalas det!Jag har lite blåbär i frysen så kanske....