måndag 8 september 2008

Kladdigt och gott


När jag var utomlands i somras passade jag på att köpa lite nya redskap till köket. Bland annat köpte jag två väldigt fina muffinsformar i silikon. De är superbra! Och så blir de mycket finare än muffins i pappersformar :)

De här muffinsen blev riktigt kladdiga och goda. Man kan servera dem med en klick grädde om man känner för att lyxa till det lite, men de är lika smarriga utan.

Chokladmuffins med banan och nötter

100 g smör
3 ägg
2 dl socker
4 dl kakao
1,5 dl vetemjöl

1 stor banan, mosad
50 g mörk choklad, grovt hackad
50 g valnötter, grovhackade

Smält smöret. Vispa ägg och socker fluffigt. Rör försiktigt i kakao och vetemjöl.
Tillsätt det smälta smöret i smeten.

Vänd till sist ner mosad banan, hackad mörk choklad och nötter.

Fördela smeten i muffinsformar eller i en bakform (ca 24 cm i diameter).
Grädda i mitten av ugnen, ca 10-15 minuter (lite längre om du gör en stor kaka) på 175 grader.
Låt muffinsen svalna och sikta över florsocker.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kladdigt är gott. Kladdigt med choklad är gottgottgott. :)

Anonym sa...

Ååh! Både chokladmuffins och blåbärsbullar låter så gott så gott att jag nästan är redo att dra igång köket fast klockan börjar närma sig midnatt! :)

Anonym sa...

Jag bloggar på nytt ställe, se länk. :)

Anonym sa...

Oj om det inte var för att jag INTE borde äta massa godsaker just nu så hade jag nog dragit igång ugnen direkt. Köpte nyss en muffinsform i teflon som jag gillade.