onsdag 2 juli 2008

Bebisfika


I fredags kom lilla D till världen och idag ska jag få träffa honom för första gången. Tyvärr får han inte smaka på de här muffinsen men jag tror nog att de nyblivna föräldrarna kan behöva piggas upp med en sockerchock! :)

Blåbärsmuffins med vit choklad och lemon curd

150 g smält smör
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
ca 1 dl lemoncurd
ca 1 dl blåbär (frysta går alldeles utmärkt)
70 g hackad vit choklad

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa äggen. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt äggen och det smälta smöret. Blanda till en slät smet.

Ställ ca 10 normalstora muffinsformar på en plåt och klicka i en knapp tesked lemon curd i varje form. Lägg sedan i en rejäl matsked smet i varje form. Fördela blåbär och vit choklad jämnt över muffinsen och grädda i mitten av ugnen ca 15 min.

5 kommentarer:

lina sa...

De smakerna måste passa utmärkt tillsammans!!! Måste testa dessa muffins!

Anonym sa...

ja det är en supergod smakkombination! de blev mycket uppskattade av sällskapet igår, hoppas att du också blir nöjd :)

Anonym sa...

jag antar att det ska vara 2 tsk bakpulver och inte 2 dl..?

Anonym sa...

haha oj, blev visst lite fel där. man kan ju såklart ta 2 dl om man vill, men jag rekommenderar nog 2 tsk ;)

Anonym sa...

ojojoj så gott det lät! jag brukar inte baka söta saker så ofta, när jag bakar blir det mest bröd. men jag kanske måste börja..? jag som skulle vara nyttig.. hm ;)

jag tycker förresten att du ska pröva på body pump! du kan ju ta minsta möjliga vikt eller bara stången när det kommer till armarna. jag tycker att det är härligt med träningsvärk ;)