torsdag 17 april 2008

Myssöndag

I söndags bjöd jag familjen på tapas. Stog i köket i stort sett hela dagen! Det var riktigt pilligt, men resultatet blev bra. Eftersom maten tog så lång tid ville jag göra nåt enkelt och inte så tidskrävande till efterrätt. Så det blev den här härliga nutellamoussen, supergott :)


Nutellamousse; 6-8 pers

200 g hasselnötter
3 msk rivet limeskal
1,5 dl nutella
5 dl vispgrädde
2 äggvitor

Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna i ca 5 minuter. Lägg de sedan i en handduk och gnugga bort skalet. Hacka nötterna och blanda med limeskalet.

Smält nutellan i en skål över vattenbad eller i micron. Rör ner en ½ dl av grädden och blanda till en slät smet.

Vispa grädden. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Vänd försiktigt ner äggvitorna och nutellasmeten i grädden.

Varva moussen och nötterna i glas eller portionsskålar.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oj. Vílken dröm! :P

Anonym sa...

Ja den blev riktigt fluffig och god :) Och inte allt för söt. Limen gör att den inte känns så mastig heller. Du får testa :)

annamaria sa...

Nutella! Mitt livs godis! I såna små burkar med en liten vit sked - himmel vad gott det är. Hur gott är då inte detta??? Hoppas allt går bra med systeriet - strejkar du kanske?

Sara sa...

*suck* Vad gott! Jag ska ju hålla mej borta från sånt där :)

Anonym sa...

annamaria; ja, det är verkligen supergott :) inget strejkande för min del, men det gör inte så mycket. är ju roligare att jobba och lära sig massa nytt hela tiden! (oj vad hurtig jag lät nu hehe..)

sara; tycker nog att du kan unna dig nåt gott ;)

Anonym sa...

Hjälp vad gott!Det där ska jag göra nästa gång vi ska ha fest!