måndag 10 november 2008

Kladdkakans dag


I fredags var det kladdkakans dag och för att fira den hade vi kladdkaketävling på jobbet under hela förra veckan. Den som ville fick ta med sig en kladdkaka som kollegorna sedan bedömde efter smak, konsistens, utseende och originalitet. En kul grej för att pigga upp i höstrusket :) Men jag tror det kommer dröja innan jag blir sugen på kladdkaka igen... Här är receptet på mitt bidrag!

Kladdkaka med marshmallows och lime

2 ägg
2 dl socker
100 g smält smör
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 liten nypa salt
50 g hackad mörk choklad
rivet skal av en lime
ca 10 marshmallows

Vispa ägg och socker riktigt fluffigt. Vänd ner smör, mjöl, kakao och salt och rör ihop till en slät smet. Blanda sedan ner hackad choklad och limeskal. Smöra och "kokosa" en form och häll ner smeten. Grädda i 10 min på 175 grader. Ta ut kakan och tryck ner marshmallows, grädda sedan ca 10 min till. Kakan ska fortfarande vara lös i mitten när du tar ut den. Låt kakan svalna helt och servera med en klick lättvispad grädde.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men hallå, varför berättade ingen för mig om kladdkakans dag?

Anonym sa...

Men hallå, varför berättade ingen för mig om kladdkakans dag?

Anonym sa...

ajdå, missade du det :/ jag vann i alla fall pris för bästa originalitet :)